خواص انگور (ریزوراترول ، معجزه گری درون انگور)

خواص انگور (ریزوراترول ، معجزه گری درون انگور)

ریزوراترول نوعی ترکیب شیمیایی در پوست گونه خاصی از انگور (muscadine grape) است که یک عامل پلی فنلی یافت‌شده در ۷۰ گونه گیاهی رایج از جمله انگورها، کاج، اکالیپتوس، زنبق، شاه‌توت و بادام‌زمینی می‌باشد.

علت نامگذاری
این ترکیب ابتدا در مطالعات سم شناسی مورد بررسی قرار گرفت. در موسسه تحقیقاتی سلامت (NIEHS) با بکارگیری نوع خاصی از رژیم غذایی حاوی عامل ریزوراترول توانایی بالقوه این ترکیب در سم زدایی از بدن انسان به اثبات رسید.
از سال ۲۰۰۱ چندین کمپانی داروسازی در کانادا از جمله Resverin و Protykine اقدام به تولید شکل خالص این ماده در قالب مکمل نمودند.

ریزوراترول به طور خاص وابسته به طبقه ای از ترکیبات فیتوفنولیک است که در گونه خاصی از انگور و به طور کلی توت‌ها از گونه Vaccinum، شامل زغال اخته‌ها و تمشک وحشی یافت می‌شود.
ریزوراترول در پوست ترکیبات یاد شده با غلظت بالاتری وجود دارد و بسته به شرایط جغرافیایی رشد گیاه و همچنین عفونت‌های قارچی میوه، دارای مقادیر متفاوتی است.

تحقیقات آزمایشگاهی توانایی این عامل را در محافظت بدن ازآترواسکلروز. فعالیت شدید آنتی اکسیدانی و تعدیل آپولیپوپروتئین‌های کبدی، سنتز لیپید، مهار تجمع پلاکتی و تولید ایکوزانوئیدها توسط پلاکت‌ها و نوتروفیل‌های انسانی نشان داده است. همچنین اخیرا تاثیر ریزوراترول در محافظت از بدن در مقابل عوارض حاصل از داروهای شیمی درمانی در افراد سرطانی مشخص گردیده است.

ریزوراترول با مکانیسم خاصی مانع از چرخه سلولی و تبدیل سلول به دو سلول مجزا می‌گردد و بدین ترتیب از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. بر اساس تحقیقات، مقادیر رنگدانه آنتوسیانین این گونه خاص انگور نیز از بقیه بیشتر است. آنتوسیانین مسوول رنگ ارغوانی و سیاه انگور بوده و فعالیت آنتی اکسیدانی قوی و اثرات ضد سرطانی فراوانی از جمله مهار سنتز DNA را در سلول‌های سرطانی سینه از خود نشان داده است.

 

طبق تحقیقات چاپ شده در سراسر جهان، خصوصا دانشکده پزشکی‌ هاروارد، سرطان‌های مهار شده توسط ریزوراترول عبارتند از:

سرطان کولون، نوروبلاستوما، انواع سرطان سینه، انواع سرطان پروستات، انواع لوسمی متاستاز دهنده به پوست، استخوان، پانکراس، تخمدان، ملانوما، کبد، ریه، معده، دهانه رحم و تیروئید.

French Paradox
این عبارت از آمار مرگ و میر حاصل از بیماری‌های کرونری قلب در بین مردم فرانسه گرفته شده که علی رغم مصرف فراوان انواع پنیرهای چرب، کره و رژیم‌های غنی از اسیدهای چرب اشباع شده و همچنین استعمال فراوان دخانیات، درصد مرگ و میر نسبتا پایین است. به همین دلیل ریزوراترول موجود در آب این گونه انگور که در فرانسه مصرف فراوانی دارد، دارای خواص پلی فنولیک و آنتی اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده است .
بیشتر منابع، مهم‌ترین خواص ریزوراترول را تاثیرات آنتی اکسیدانی آن در مهار اکسید شدن کلسترول LDL و آلفا توکوفرول می‌دانند. در عین حال عملکرد آن به عنوان یک عامل کشمکش‌کننده برای گیرنده‌های استروژنی در پیشگیری از رشد سلول‌های سرطان سینه در زنان معرفی شده است. هنوز هیچگونه عوارضی از مصرف ریزوراترول در انسان گزارش نشده است.

 

کشف جدید دانشمندان در مورد نقش بالقوه ریزوراترول در کنترل ویروس HIV از طریق تقویت داروهای کنترل‌کننده بیماری افق جدیدی از رویکرد علمی به این ترکیب گشود. به این ترتیب این عامل با مهار بالقوه تکثیر انواع ویروس‌های عفونی (از آنفلوآنزا تا HIV) بعنوان یک عامل طبیعی می‌تواند موثر واقع شود. از طرفی ریزوراترول محرک اصلی آنزیم Sirtuin است که می‌تواند طول عمر مخمر( نوعی باکتری ) را در آزمایشگاه تا ۷۰% افزایش دهد .

 

در بررسی‌های انسانی نیز این آنزیم به عنوان کنترل‌کننده فرایند پیری و افزایش عمر سلول و نیز ترمیم DNA شناخته شده است.
همچنین چندین بررسی اپیدمیولوژیک کاهش شیوع آلزایمر را با مصرف ریزوراترول به جهت خواص و فعالیت نورو پروتکتیو (محافظت کننده سیستم عصبی) نشان داده است. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که ریزوراترول دارای یک مکانیسم جدید در جمع‌آوری و تنظیف رادیکال‌های آزاد است که این مکانیسم خاص صرفا در محافظت از مغز عمل می‌کند. با توجه به تحقیقات به عمل آمده در مورد آلزایمر ظاهرا آزاد شدن یک عامل ناهنجار از مغز افراد مبتلا به نام بتا آمیلوئید در مغز استرس ایجاد می‌کند و رادیکال‌های آزاد منجر به این عارضه می‌شوند. اخیرا متخصصان چینی ریزوراترول را در کنترل تومورهای موجود در ضایعات مغزی و نخاعی بسیار موثر و توانایی ضد التهابی آن را قابل مقایسه با داروی استروئیدی پردنیزون که معمولا در این عارضه مورد استفاده است، می‌دانند.

امروزه خانم‌ها در سراسر جهان به دنبال روش‌های طبیعی برای ارتقای سلامتی خود هستند. از جمله این روش‌ها کنترل وزن و پیشگیری از فرایند پیری است. در این زمینه رویکرد جدید به درمان‌های طبیعی و مواد گیاهی توجه بسیاری از آنها را به ریزوراترول جلب نموده است.

به طور خلاصه خواص ریزوراترول عبارتند از:
۱- ضد کلسترول
۲- ضد ویروس
۳- ضد بیماری‌های قلبی – عروقی
۴- ضد سرطان
۵- ضد فشار خون
۶- تنظیم‌کننده قند خون

دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور میتواند برای بهبود دیابت و بیماریهای قلبی مفید باشد.
دانشمندان ادعا کردند که خوردن انگور میتواند برای بهبود عملکرد قلب ، کاهش میزان تاثیر فاکتورهای خطرزا برای بیماری های قلبی و سندروم های متابولیک مفید باشد.
محققان آمریکایی معتقدند دلیل اصلی این موضوع به دلیل خواص گیاهی یا آنتی اکسیدانهای طبیعی است که در این گیاه وجود دارد.

 

با انجام مطالعاتی روی حیوانات دانشمندان به این نتیجه رسیدند که داشتن یک رژیم غذایی شامل انگور میتواند از فاکتورهای خطرزا مانند سندروم متابولیک که باعث بروز دیابت نوع دوم می شود پیشگیری کند.
برای بررسی این موضوع ، محققان ترکیبی از انگورهای سبز ، قرمز و سیاه را در رژیم موش های آزمایشگاهی گنجاندند تا بتوانند تاثیر رژیم غذایی سرشار از چربی آمریکایی ها و اثرات آن را مطالعه کنند.

 

بعد از چند ماه تحقیق ، دانشمندان متوجه شدند موش هایی که رژیم غذایی شامل انگور داشتند فشار خون کمتر و عملکرد قلبی بهتری داشتند و نسبت به موش هایی که انگور نمی خوردند تورم کمتری در قلب و رگهای خونی آنها به وجود می آمد.
این موش ها همچنین تریگلیسیرید کمتر و تعادل گلوگز بهتری نیز داشتند.
دکتر استیون بولینگ جراح قلب در این باره گفت :تاثیر مثبت انگور به دلیل آنتی اکسیدان هایی است که از سلول های قلبی محافظت می کند.
اگرچه برای آنکه بیماران بهترین نتیجه را بگیرند ، باید از خوردن غذاهای حاوی چربی های اشباع شده و کلسترول خودداری کنند ، ورزش کنند و سعی کنند خود را به وزن نرمال برسانند.

عصاره هسته انگور

 

 

عصاره هسته انگور حاوی خواص آنتی اکسیدانی قوی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

عصاره هسته این میوه علاوه بر داشتن خواص آنتی اکسیدانی، دارای خواص آنتی هیستامین، ضد آلرژی و ضد التهاب است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

این عصاره به خاطر داشتن خواص آنتی اکسیدانی چروک های پوست ناشی از افزایش سن، رژیم های نادرست غذایی و کشیدن سیگار و .. را کاهش داده و تغذیه مفیدی برای پوست محسوب می شود.
ماده ی بیوفلاوونوئید موجود در هسته انگور با تقویت و حفظ غشاء سلولی، ازبروز آسیب اکسیداتیو ناشی از وجود رادیکال های آزاد، پیشگیری می کند.

خواص آنتی اکسیدانی عصاره هسته انگور بسیار قوی تر از ویتامین های E وC موجود در آن عمل می کند. این آنتی اکسیدان ها، به هنگام افزایش فعالیت آنزیم های پوستی، به ترمیم نسوج ارتباطی کمک می کنند. عصاره هسته انگور، با کمک به بازسازی رگ های خونی آسیب دیده، زخم ها و جراحت ها را درمان می کند و باکتری های مضر موجود در آن ها را از بین می برد.

از دیگر خواص این عصاره می توان به پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی، واریس، آب آوردگی یا ورم و آرتروز اشاره کرد.

عصاره هسته انگور به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی نیز عمل می کند. این عصاره با کاهش تولید هیستامین و تقویت سیستم ایمنی بدن، واکنش های آلرژیک را تعدیل می کند.
عصاره این هسته برای تقویت چشم مفید است و برای درمان لکه زرد تخریب شده، آب مروارید و فشار چشم بکار می رود.
تحقیقات نشان می دهد استفاده ۳۰۰ میلی گرم در روز از این عصاره به مدت ۶۰ روز، فشار وارده بر چشم ناشی از کار طولانی مدت با کامپیوتر را از بین می برد.

برخی دیگر از خواص عصاره هسته انگور به شرح زیر هستند:

* از ایجاد پلاگ در عروق خونی پیشگیری می کند.
* سطح هوشیاری را افزایش داده و از بروز پیری زودرس پیشگیری می کند.
* از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند.
* گردش خون را تقویت می کند.
* یبوست را درمان می کند.

 

کلیات گیاه شناسی

 

درخت انگور که درخت مو نیز نامیده میشود درختچه ای است بالا رونده که از دیوار و درختان مجاور بالا می رود . ساقه آن گره در و دارای بگهای متناوب است . برگهای انگور دارای پنج لوب دندانه دار و برنگ سبز تیره می باشد . گلهای آن کوچک ، مجتمع و بصورت خوشه ظاهر می شود . میوه درخت انگور ، گوشتدار و شیرین و برگهای مختلف است .
ترکیبات شیمیایی:
کلیه قسمت های درخت انگور قابل استفاده دارویی است . بنابراین هر قسمت را جداگانه بررسی می کنیم .
۱)برگ مو: دارای ساکارز ، لوولز Levulose ، اینوزیت Inosite ، مواد نشاسته ای و تعدادی اسیدهای آلی است .
۲)دم خوشه انگور : دارای تانن ، مواد رزینی ، تارتارات پتاسیم و اسید های آلی است .
۳)غوره: ک میوه سبز رنگ و نارس انگور است که دارای طعم ترش می باشد . غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک ، اسید گلوکولیک Glucolique Acid و قند می باشد .
۴)انگور رسیده : در صد گرم حبه انگور مواد زیر موجود است :
آب ۷۵ گرم
پروتئین ۱/۳ گرم
مواد قندی ۲۰ گرم
کلسیم ۱۲ میلی گرم
فسفر ۰/۴ میلی گرم
آهن ۰/۴ میلی گرم
سدیم ۳ میلی گرم
پتاسیم ۱۷۵ میلی گرم
ویتامین آ ۱۰۰ گرم
ویتامین ب ۱ ۰/۰۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۳ میلی گرم
ویتامین ث ۴ میلی گرم
۵-پوست انگور: دارای تانن ، تارتارات پتاسیم ، اسید های آزاد و مواد معدنی می باشد .
۶-هسته انگور : در هسته انگور مقدری روغن و تانن موجود است . روغن هسته انگور Grape seed oil برنگ زرد مایل به سبز است . این روغن فاقد بو و دارای طعمی مطبوع می باشد . روغن هسته دارای تری گلیسیرید ، اسید اولئیک ، اسید پالمتیک ، اسید لینولئیک ، اسید استئاریک و اسید آراشیک می باشد .

 

خواص داروئی:
خواص درمانی میوه انگور
انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است .

۱) اخلاط بدن را متعادل می کند .
۲)بسیار مقوی و مغذی است .
۳)خون را تصفیه می کند .
۴)سینه و ریه را صاف و تمیز می کند .
۵)برطرف کننده یبوست است .
۶)انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است .
۷)در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است .
۸)برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود .
۹)برای درمان نقرس بسیار مفید است .
۱۰)آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد .
۱۱)انگور بهترین میوه برای کسانی است که می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از ساید اوریک ، سنگ های صفراوی و مسمومیت های مزمن (مسمومیت از سرب یا جیوه ) پاک کنند . اینگونه اشخاص باید در هر فهته بمدت ۲ روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که هر دو ساعت یکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند . مقدر مصرف روزانه تقریبا ۲ کیلو گرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف کنند فقط می توانند آب بنوشند .
۱۲)رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و واسیر نیز مفید است .
۱۳)برای تقویت و طراوت پوست و همچنین روشن کردن رنگ پوست ، آب انگور تازه را با یک تکه پنبه بصورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیمگرم محتوی کمی جوش شیرین بشوئید .
۱۴)زیاده روی در مصرف آّب انگور بطور مداوم ایجاد سنگ کلیه می کند .
خواص طبی روغن هسته انگور
روغن هسته انگور گرم کننده بدن است ، این روغن ضد یبوست می باشد . از آن برای نقاشی و تهیه صابون نیز استفاده می شود.

خواص طبی هسته انگور
هسته انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است :
۱)دارای تانن است بنابراین قابض است .
۲) اسهال را برطرف می کند .
۳)ترشح ادرار را کم می کند .
۴) گرد هسته انگور را برای درمان به مسلولین می دهند .
۵)هسته انگور برای آنهایی که مثانه و کلیه ضعیف دارند مضر است .

خواص طبی پوست انگور
پوست انگور از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است :
۱- پوست انگور را خشک کرده و می سوزانند خاکستر بدست آمده را برای درمان اکثر زخم ها استفاده می شود .
۲- پوست انگور دیر هضم است و بهتر است که در موقع خوردن پوست آنرا بیرون آرود .

خواص طبی غوره

غوره که بانگلیسی Un-ripe grape نامیده می شود از نظر طب قدیم ایران سردو قابض است :
۱٫در درمان ورم مخاط دهان و نرمی لثه ها موثر است .
۲٫آب غوره برای درمان چاقی مفرط مفید است .
۳٫بیماری اسکوربوت که بعلت کمی ویتامین C در بدن می باشد با آب غوره درمان می شود .
۴٫ آب غوره چون دارای تارتارات پتاسیم است برای درمان سیاتیک و رماتیسم حاد بسیار مفید است .
۵٫در دفع زردی موثر است .
۶٫خوردن آب غوره مشکلات گوارشی را برطرف می کند.
۷٫حرارت و صفرای بدن را دفع می کند و روده ها را ضد عفونی می کند .
۸٫آب غوره تقویت کننده کبد است .
۹٫برای برطرف کردن ورم گلو آ غوره قرقره کنید .
۱۰٫برای دفع کرم و روده و تقویت معده باید بمدت پنج روز آش آب غوره همراه با زیره سیاه مصرف کنید البته در اینمدت باید از خوردن غذاهای سنگین اجتناب نمائید .
۱۱٫آب غوره درمان کننده پا درد و کمر درد می باشد . برای معالجه میتوان بمدت دهروز آش آب غوره مصرف نمود . البته از خوردن غذاهای سنگین در اینمدت اجتناب کرد .
۱۲٫ترشی غوره نیز معالجه رماتیسم و سیاتیک است .

خواص طبی برگ مو

۱٫برگ مو قابض است .
۲٫دم کرده برگهای جوان مو اسهال خونی را برطرف می کند .
۳٫برای خونریزیها مفید است .
۴٫در رفع نقرس و زردی موثر است .
۵٫استفراغ را برطرف می کند .
۶٫در رفع اختلالات گردش خونی موثر است .
۷٫هنگامیکه پوست صورت قرمز می شود و ملتهب است خوردن دم کرده آن اثر مفید درد .
۸٫گرد برگهای جوان و خشک شده مو ، اثر خوبی در رفع خون آمدن از بینی دارد .
۹٫برای برطرف کردن سرمازدگی دست و پا جوشانده برگ مو را تهیه کرده و دست و پا را بمدت ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید .
۱۰٫برای تهیه دم کرده برگ مو ، مقدر ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ مو را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند .
۱۱) از دم کرده برگ مو می توان برای شستشوی چشم در مورد ورم ملتحمه استفاده کرد .
۱۲٫دم کرده برگ مو برای رفع واریس مفید است .

نظرات 1 + ارسال نظر
ثریا شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:54 ب.ظ http://serina.blogsky.com

سلااام...
جالب بووود..
منم آپم بیا و نظرتم بگو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد