در اینجا ما قصد داریم
کشورهایی را که دارای
پرسرعت ترین قطارها در
دنیا هستند را به شما
معرفی کنیم. سرعت بعضی از
این قطارها در زمان گرفتن
تست سرعت ثبت شده است و
اطلاعات بعضی دیگر از
سازمان بین المللی به نام
Railway Gazette و مرکزی
به نام Asia Pacific
Aviation گرفته شده است.
10- روسیه
مدل قطارها: Siemens
Velaro RUS
حداکثر سرعت: mph 175
ظرفیت: ۶۰۰ مسافر
قطارهای پرسرعت روسیه در
سن پترزبورگ تردد می
کنند. در دسامبر سال ۲۰۰۹
این قطارها به عنوان
پرسرعت ترین قطارها
شناخته شد. قطارهای
Velaro RUS که ساخت کشور
آلمان است به Sapsan هم
معروف است. سرعت این
قطارها ۴۰۱ مایل است و
زمان مسافرت را از ۸ ساعت
به ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه
کاهش می دهند. سرعت
قطارهای مسافربری ۱۵۵ mph
است اما در تست سرعتی که
در سال ۲۰۰۹ از این
قطارها گرفته شد حداکثر
سرعت ۱۷۵ mph برای این
قطارها ثبت شد. قیمت ۸
قطار پر سرعت حدوداً ۱
میلیارد دلار است. روسیه
تلاش می کند تا زمان
برگزاری مسابقات FIFA
World Cup که قرار است
سال ۲۰۱۸ در این کشور
برگزار شود، شبکه ریلی
قطارهای پرسرعت خود را
گسترش دهد. به همین منظور
دولت این کشور
قراردادهایی را با چند
سرمایه گذار خارجی، جهت
ساخت شبکه ریلی که شهرهای
مختلف روسیه را به هم وصل
می کند امضاء کرده است.
9- تایوان
مدل قطارها: THSR 700T
حداکثر سرعت: ۱۸۶ mph
ظرفیت: ۹۸۹ مسافر
ساخت شبکه ریلی در تایوان
چیزی حدود ۱۸ میلیارد
دلار برای دولت این کشور
هزینه داشته است. و به
جرات می توان گفت که نقشه
ریلی این کشور یکی از
بهترین نقشه ها در
دنیاست. قطارهای THSR 700
T با سرعتی معادل ۲۱۴
مایل از تایپی که در شمال
تایوان قرار دارد تا
Kaohsiung که در جنوب
تایوان است حرکت می کنند.
قبلاً از شمال به جنوب
تایوان در زمان ۴٫۵ ساعت
طی می شد. اما امروزه با
وجود
قطار
8- کره جنوبی
مدل قطارها: KTX-1
حداکثر سرعت: ۱۹۰ mph
ظرفیت: ۹۶۵ مسافر
شبکه ریلی قطارهای پر
سرعت در کره جنوبی، که به
قطارهای سریع السیر کره
(KTX) معروف است روزانه
بیش از ۱۰۰۰۰۰
مسافر
7- انگلستان
مدل قطارها: Eurostar
3313/14
حداکثر سرعت: ۲۰۸ mph
ظرفیت: ۷۵۰ مسافر
یورو استار توانست مسیر
سفرهای اروپای غربی را
تغییر دهد. از زمان
استفاده از شبکه ریلی
قطارها در سال ۱۹۹۴،
انگلستان به شهرهایی در
فرانسه و بلژیک از طریق
تونل زیرزمینی وصل می
شود. در آگوست سال ۲۰۰۹،
با ۲۷ قطار و بیش از ۱۰۰
مسیر در اروپا، این
قطارها ۱۰۰ میلیون مسافر
را جابجا می کردند. سرعت
این قطارها بیش از ۱۸۶
mph است. در سال ۲۰۰۳،
یورو استار توانست رکورد
سرعتی معادل ۲۰۸ mph را
ثبت کند. اخیراً، تصمیم
گرفته شده جهت خرید ۱۰
قطار جدید، ۶۰۰ میلیون
دلار هزینه شود و با شرکت
آلمانی زیمنس هم قرارداد
بسته شود. اما این
قرارداد هنوز حالت تعلیق
دارد. Alstom دومین
سازنده بزرگ قطارهای پر
سرعت و تامین کننده قطعات
یورو استار به حساب می
آید.
6- ایتالیا
مدل قطارها: ETR 500
Frecciarossa
حداکثر سرعت: ۲۲۵ mph
ظرفیت: ۵۹۰ مسافر
ایتالیا یکی از اولین
پیشگامان در ساخت شبکه
ریلی قطار پر سرعت در
دنیا به حساب می آید. این
کشور یکی از اولین
کشورهای اروپایی در
استفاده از این قطارهاست.
در سال ۱۹۷۷، شبکه ریلی
که طول آن ۸۶ مایل بود و
از شهر رم تا Citta della
Pieve کشیده می شد افتتاح
شد. در آن زمان سرعت
قطارها ۱۶۰ mph بود. از
آن زمان تاکنون، شبکه
ریلی رشد بسیار چشمگیری
داشته است. این شبکه ریلی
تورینو در شمالی
انگلستان
5- اسپانیا
مدل قطار:AVE Class 103
سرعت: ۲۵۱ mph
ظرفیت: ۴۰۴ مسافر
کشور اسپانیابا دارا بودن
بیش از ۳۴۳۳ خط ریلی،
طولانی ترین خطوط ریلی در
دنیا را داراست. ۶ خط
ریلی در این کشور وجود
دارد و چندین خط دیگر هم
در حال
ساخت
4- آلمان
مدل قطار: Transrapid
TR-07
سرعت: ۲۷۰/۳ mph
ظرفیت : متغیر
کشور آلمان یکی از اولین
استفاده کنندگان
تکنولوژی قطارهای
پرسرعت در دنیاست.
کارخانه
زیمنس
3- چین
مدل قطارها: CRH380 AL
سرعت: ۳۰۲ mph
ظرفیت: ۶۰۰ مسافر
کشور چین با دارا بودن
۶۰۰۰ مایل شبکه ریلی
طولانی ترین شبکه ها در
دنیا را داراست. افتتاح
خط Beijing- Shamghai در
اوایل این ماه یکی از
افتخارات این کشور به
حساب می آید.ساخت ۸۱۹
مایل شبکه ریلی در زمینی
به مساحت ۶۰ میلیون متر
مکعب انجام شده است. در
تست
2- فرانسه
مدل قطار: TGV V150
سرعت: ۳۵۷ mph
ظرفیت: متغیر
Alstom در سال ۱۹۸۱ اقدام
به ساخت قطارهای پیشرفته
کرد. در آن زمان قطارها
فقط بین دو شهر پاریس و
لیون ترددمی کردند. اما
امروزه با گسترش شبکه های
ریلی تعداد سرویس های
جابجایی به ۱۵۰ مسیر
افزایش پیدا کرده و
فرانسه را به کشورهای
همسایه
1- ژاپن
مدل قطار: JR-Maglev
MLX01
سرعت: ۳۶۱ mph
ظرفیت
کشور ژاپن از سال ۱۹۶۴ از
قطارهای پر سرعت استفاده
می کرده است و یکی از
پیشرفته ترین شبکه های
ریلی در دنیا را داراست.
اولین موفقیت ژاپنی ها در
ساخت قطارهای پر سرعت با
معرفی اولین سری از
قطارهای Tokaido
Shinkansen صورت گرفت.
سرعت این قطارها ۱۳۰mph
بوده قطار در عرض ۳
روز،۱۰۰ میلیون مسافر را
جابجا می کردند. امروزه،
این قطارها ۳۷۸۰۰۰ مسافر
را در طول روز جابجا می
کنند. استفاده از قطارهای
Maglev از سال ۱۹۷۰ در
ژاپن رونق گرفت. دولت
تصمیم